tisdag 17 juli 2012

garage röj med en hel del fynd

Ja eller jag kallar det fynd medan andra skulle kalla det skräp. I alla fall så samlades min bror och hans fru, min brorsson och hans sambo , min svägerskas dotter samt jag och min man vid 10 tiden i morse ute hos min mamma i syfte att röja ut i garaget. Min pappa var nämligen en riktig samlare, på ont och gott. Den kan vara bra att ha var nog hans motto här i livet.
I alla fall så röjde vi ut och körde i väg med två stora släp med bröte. Det var allt från gamla intorkade färgburkar , gamla trasiga mattor till bräder och spik. Men det fanns också en hel del gamla fina saker. Ja fina i mitt tycke i alla fall. Och en del minnen från fornstora dar...eller i alla fall från min barndom.
En av de saker jag räddade från att hamna på tippen var en gammal metallskylt som numera huserar i mitt kök. Den är från det gamla anrika företaget Bicapa som låg i Stockholm och som min farbror jobbade för. De sålde skyddsutrustning till tex skogshuggare och andra yrken där skyddsutrustning är nödvändig. Jag läste på internet att Bicapa har gått i hop med björnkläder och numera är företaget Grolls men det är en annan historia. Här är i alla fall några bilder på skylten.



Jag hittade också några fina gamla plåtburkar, pappas gamla verktygslåda i trä som jag ev tänkte plantera i , en gammal flaska i träemballage och flera andra saker.
Idag var jag verkligen i mitt esse. Så till den milda grad att när vi kom till återvinnings stationen så på lasset i jämte oss tiggde jag till mig en vit träsoffa att ha i trädgården. Det fattades visserligen en träplanka på den, men vad gör det. Jag kan sätta dit en och måla den vit så har jag fått en sådan träsoffa till trädgården som jag länge velat ha. Idag har det varit en riktigt rolig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar