söndag 1 juli 2012

En liten tripp till Köpenhamn ....

med omnejd gjorde vi igår. Vi startade redan kl 6,30 här ifrån och på vägen ner åt vi vår medhavda frukost. Målet var att besöka minst en av de tre loppmaknaderna som går av stapeln i centrala Köpenhamn varje lördag under sommaren. Och en hann vi med. Eftersom vi inte hade så stor koll på var dessa loppmaknader fanns så chansade vi och parkerade på ett ställe ca 30 minuters gångavstånd från ströget. Där fick man stå i 3 timmar gratis med en parkeringsskiva, och en sådan hade vi i vår ägo. Så med den i fönsterrutan så började vi vår vandning för att komma till stadsdelen Norrebro som var ganska långt bort från stället där vi parkerat. Vi gick och gick och gick och såg en del märkliga saker som tex den här försäljningsvagnen som framfördes som en bil.

Till slut kom vi fram till vårt mål. En loppmarknad som jag läst om i Hps köpenhamns bilaga. Dock var den inte den här lördagen så stor som det beskrevs i tidningen men jag fyndade i alla fall en kandelaber som jag är nöjd med och som jag får lägga upp en bild på senare.

Här började marknaden och sedan följde stånd på stånd ca 2-300 meter fram. När vi sett vad vi ville se så tog vi bussen tillbaka till rådhustorget och gick en stund på Ströget. Där åt vi även lunch. Det blev kinamat. Sedan njöt vi av atmosfären och lyssnade till ett liveband en stund. Wishingwell tror jag bandet hette.

Här ser vi dem "in action". Tiden började rinna ut så vi kände att det var dags att bege sig tillbaka till Fisketorget där bilen stod parkerad. Dock tog detta lite längre tid än beräknat så självklart så fick vi parkeringsböter. Surt men inget att göra åt. I stället plockade vi fram gpsen och styrde sedan genom Köpenhamn via Strandvägen mot Helsingör. På vägen så stannade vi och fikade lite mer av den medhavda fikakorgen. Det var riktigt mysigt där vi satt precis intill havet med utsikt över Ven.

I en Nettobutik som vi stannade till vid köpte vi vin och öl . Jag menar man är ju ändå i Danmark så det är ju nästan ett måste. Målet med den här roadtrippen var Gilleleje och dit nådde vi framåt halv fem tiden. Gilleleje visade sig vara ett jättemysigt fiskeläger och vi satte oss på en fin uteservering och avnjöt  lite läckerheter från havet.

När vi var nöjda med allt vi sett så styrde vi bilen tillbaka mot Köpenhamn och efter en del krångel hittade vi också tillbaka över bron. Trötta men lyckliga, med lite nya saker och fina minnen så landade vi här hemma igen vid 23 tiden. Det hade varit en riktigt härlig semesterdag.